کولر گازی چگونه گرما میدهد؟
سیستم گرمایش کولر گازی چگونه کار میکند؟
بررسی طریقه عملکرد گرمایش کولرگازی شامل موارد زیر است.
- ●سیکل گرمایش کولرگازی چگونه کار میکند؟
●سیستم جدا کننده مایع از گاز در گرمایش چگونه کار میکند؟
●شیر چهار طرفه در حالت گرمایش چگونه کار میکند؟
●پنل داخلی در حالت گرمایش چگونه کار میکند؟
در این مقاله از نمایندگی خرید کولر گازی ایوولی به طور کامل شما را از سیستم گرمایش کولر گازی مطلع میکنیم.
گرمایش کولر گازی یکی از سیستم های محبوب در فصل زمستان است. این سیستم به دلیل نداشتن گازهای آلاینده و نسوزاندن اکسیژن محیط، گرمایش مطبوعی را ایجاد میکند. گرمایش تولید شده توسط کولر گازی با توجه به ظرفیت دستگاه متفاوت است و فضای پوشش دهی نیز بر اساس btu محاسبه میشود. برخلاف تصور بسیاری از افراد که معتقدند گرمایش کولرگازی به دستگاه آسیب میزند، این گرمایش هیچ گونه آسیبی به دستگاه وارد نکرده و تاثیری در طول عمر کولر گازی ندارد. اگر ارور کولر گازی بوجود بیاید دلایل دیگری دارد.
از نظر فنی دستگاه های دارای گرمایش نسبت به کولر گازیهای تک حالته هیچ گونه اختلاف قیمتی ندارند و صرفا اختلاف قیمت این دستگاهها نسبت به هم در یک قطعه اضافی به نام شیر چهار طرفه است. این قطعه وظیفه تغییر جهت حرکت گاز در سیکل تبرید را بر عهده دارد و با فعال شدن بوبین شیر چهار طرفه مسیر حرکت گاز عوض شده و دستگاه گرما میدهد.
سیکل کولر گازی در حالت گرمایش چگونه کار میکند؟
سیستمهای تهویه مطبوع جهت تولید گرمایش و سرمایش نیاز به مسیر جهت حرکت گاز هستند، در اصطلاح فنی به این مسیر سیکل گفته میشود. سیکل کولر گازی در حالت سرمایش به این صورت است که گاز از کمپرسور شروع به حرکت کرده و به داخل کندانسور وارد میشود و در پشت قطعه ای بنام لوله مویین فشار و دمای آن افزایش میابد. لوله مویین از یک لوله با قطر کوچک و طول زیاد ساخته شده است و وظیفه آن اسپری کردن گاز به داخل یونیت داخلی است.
گاز قرار گرفته در پشت لوله مویین به دلیل باریک بودن مسیر عبوری با افزایش فشار و دما همراه شده و این دمای تولید شده، توسط کندانسور و فن یونیت بیرونی به محیط خارج تخلیه میشود. پس از کاهش دما و فشار گاز توسط کندانسور و عبور از لوله مویین به داخل یونیت داخلی اسپری شده و به صورت مخلوط گاز و مایع شروع به گرفتن گرمای محیط میکند. پس از گرفتن گرمای محیط، مبرد موجود در یونیت داخلی تبخیر شده و به حالت گاز در میآید و سپس به همان صورت وارد کمپرسور میشود و این سیکل به صورت دائم ادامه پیدا میکند.
آکومولاتور یا جداکننده مایع از گازدر گرمایش و سرمایش کولرگازی چه تاثیری دارد؟
لازم به توضیح است که در کولر گازیها با کمپرسور روتاری در انتهای سیکل برگشت و قبل از ورود مبرد به داخل کمپرسور یک قطعه اضافی به نام آکومولاتور یا جداکننده مایع از گاز وجود دارد که با عملکردی که دارد باعث جلوگیری از ورود مبرد به صورت مایع به داخل مکانیزم تراکم کمپرسور میشود. علت وجود قطعه اکومولاتور در کولرهای با کمپرسور روتاری این امر است که این کمپرسورهای قابلیت متراکم کردن مایع را ندارد و در صورت ورود مبرو مایع تیغه های تراکم آن آسیب جدی میبیند.
اما در کمپرسورهای پیستونی و اسکرال قطعه ای به نام اکومولاتور وجود ندارد و مبرد برگشتی میتواند به صورت مخلوط مایع و گاز به سیکل وارد شود. علت برگشت مبرد به صورت مایع در کمپرسورهای اسکرال و پیستونی آن است که در این نوع موتورها وظیفه خنک کنندگی کمپرسور بر عهدهی گاز برگشتی از یونیت داخلی است و سبب میشود کمپرسور بتواند در محیط ها با دمای بالا و همچنین مناطق حاره ای بدون مشکل کار کند.
سیکل گرمایش کولر گازی چگونه است؟
زمانی که فرمان گرمایش توسط کاربر به دستگاه داده میشود، اولین اقدام جهت راه اندازی سیستم گرمایش، راه انداختن بوبین شیر چهار طرفه کولر گازی است. پس از عمل کردن شیر چهار طرفه کمپرسور شروع به کار میکند و مبرد دستگاه را متراکم مینماید. در حالت گرمایش گاز پس از متراکم شدن وارد شیر چهار طرفه شده و وارد یونیت داخلی میشود. یونیت داخلی در حالت گرمایش مانند عملکرد کندانسور در حالت سرمایش عمل میکند. مبرد وارد شده به یونیت داخلی در پشت لوله مویی متراکم شده و فشار و دمای آن افزایش میابد.
پس از افزایش دما فن یونیت داخلی به چرخش در میآید و گرما را به محیط منتقل میکند و پس از ورود به داخل لوله مویین به داخل کندانسور پاشیده میشود. نکته قابل توجه آن است که در زمان فعال بودن دستگاه در حالت گرمایش میرد خارج شده از لوله مویی به صورت مخلوط گاز و مایع است و در کندانسور سرما ایجاد میکند. سرمای به وجود آمده در کندانسور توسط رادیاتهای کندانسور و فن بیرونی تخلیه شده و اکومولاتور منتقل میشود و دوباره در کمپرسور متراکم شده و سیکل ادامه پیدا میکند.
عملکرد یونیت داخلی کولرگازی در حالت گرمایش چگونه است؟
زمانی که دستگاه در حالت گرمایش قرار میگیرد، فن یونیت داخلی با سرعت بسیار آرام شروع به چرخش میکند. چرخش فن داخلی سبب میشود سنسور محیطی، دمای محیط را به طور دقیق حس کند و درصورت کم بودن دمای محیط با دمای تنظیمی فرمان اولیه گرمایش صادر میشود. پس از صادر شدن فرمان گرمایش، شیر چهار طرفه فعال شده و مسیر حرکت گاز را عوض میکند و بعد از آن کمپرسور شروع به کار میکند و گاز را متراکم کرده و به یونیت داخلی میفرستد.
در یونیت داخلی گرما تولید شده باید به حد استاندارد قابل قبول برسد. در صورت کم بودن دمای یونیت داخلی سرعت فن دستگاه تغییری نمیکند و با سرعت آرام حرکت میکند و تا زمانی که گرمای اواپراتور به حد قابل قبول برسد. زمانی که میزان گرمای اواپراتور کم است دمپر دستگاه به صورت نیمه باز قرار دارد تا باد سرد به کاربر برخورد نکند و با افزایش دما دمپر دستگاه نیز به حالت عادی برمیگردد.
عملکرد حالت یخ زدایی یا دیفراست در حالت گرمایش کولرگازی چگونه کارمیکند؟
همانطور که در بالا توضیح داده شد، در حالت گرمایش در یونیت داخلی شاهد ایجاد گرما در یونیت خارجی شاهد تولید سرما در سیکل هستیم. لازم به ذکر است در حالت سرمایش قطرات آب از یونیت داخلی تخلیه میشود، اما در حالت گرمایش شاهد تخلیه آب از کندانسور هستیم. قطرات آب تولید شده در یونیت خارجی با برودت هوا بیشتر شده و به صورت بلور یخ و برفک در پشت کندانسور تشکیل میشود.
این برفک و یخ ایجاد شده سبب کاهش فشار کندانسور و افت گرمای یونیت داخلی میشود. در داخل کندانسور یک سنسور پایپ یا لوله ای قرار دارد که این افت دما را احساس کرده و فرمان غیر فعال شدن شیر چهار طرفه را به برد میفرستد. پس از خاموش شدن شیر چهار طرفه در یونیت داخلی دمپر دستگاه به حالت نیمه باز در میآید و پرتاب باد دستگاه کاهش میابد و یک سرمای بسیار شدیدی در یونیت داخلی ایجاد میشود. همانطور که از قبل گفته شد زمانی که در یونیت داخلی سرما ایجاد شود در بونیت خارجی گرما تولید میشود.
گرمای به وجود آمده در اثر عمل دیفراست در کندانسور سبب آب شدن یخ و برفک شده و پس از مدتی دستگاه به حال عادی گرمایش باز میگرداند. گرمایش کولر گازی در دما های منفی به شدت افت میکند و باعث دیفراست های پی در پی در دستگاه میشود. در صورتی که از نعمت گاز بهرهمند هستید استفاده از گرمایش کولر گازی اصلا به صرفه و عاقلانه نیست، زیرا از نظر مصرف برق گرمایش کولر گازی نسبت به گاز دارای هزینهی بیشتری است.
عملکرد گرمایش کولرگازی چگونه فعال میشود؟
در صورت تمایل به استفاده از گرمایش به دو روش میتوانیم این حالت را فعال نماییم.
۱_قرار دادن مود یا حالت دستگاه در حالت heat یا ☀️
برای فعال کردن دستگاه در حالت گرمایش پس از قرار دادن مود دستگاه در حالت فوق و افزایش دمای دستگاه ،پس از ۳ الی ۵ دقیقه گرمایش شروع به کارمیکند.
۲_قرار دادن مود یا حالت دستگاه بر روی حالت اتوماتیک:
زمانی که کنترل کولر گازی را بر روی این گزینه قرار میدهیم دستگاه دمای محیط را تحت هر شرایطی بر روی دمای تنظیمی ما ثابت نگه میدارد. به این صورت که اگر دمای تنظیمی ما از دمای محیط بیشتر شد سرما میدهد و اگر دمای تنظیم شده با دمای محیط کاهش داشت گرما میدهد. این عملکرد تا زمانی ادامه پیدا میکند که دمای محیط به دمای تنظیم شده برسد.
علت کم شدن گرمایش کولر گازی چیست؟
یکی از مشکلات سیستم های داکت اسپلیت در زمستان کاهش میزان گرمایش آنهاست. این علت دارای عوامل مختلفی است که در زیر به برخی از آنها اشاره میکنیم.
۱_کمبود گاز
در صورت کاهش میزان مبرد در کولر گازی، شاهد یخ زدن سریعتر کندانسور هستیم، همچنین میزان گرمایش نیز به شدت افت میکند. جهت رفع عیب در این حالت، پس از رفع نشتی اقدام به گازگیری مجدد کنید.
۲_زیاد بودن طول لوله کشی
یکی دیگر از مواردی که باعث افت گرمایش در کولر گازی میشود، میزان طول لوله کشی بین یونیت داخلی و خارجی است. در صورتی که از گرمایش دستگاه استفاده میکنید و طول لوله کشی شما زیاد است سعی کنید ظرفیت بالاتر را جهت نصب انتخاب کنید.
۳_کثیف بودن فیلترهای یونیت داخلی
از رایج ترین علت های کاهش میزان گرمایش، کثیفی فیلتر یونیت داخلی است که سبب میشود گرمای تولیدی در اواپراتور حبس شده و سنسور دستگاه به اشتباه بیافتد. بعد از تمیز کردن فیلترها آنها را مجدد جایگذاری کنید.
۴_داشتن افت ولتاژ برق ورودی
در صورتی که در ولتاژ ورودی برق افت ولتاژ داشته باشیم، رلههای امنیتی کمپرسور وارد مدار شده و از حرکت کمپرسور جلوگیری میکند. جهت رفع این مشکل از ترانسهای برق استفاده کنید.
لطفا نظرات خود را راجع به مقاله فوق در قسمت کامنتها بارگذاری کنید، همچنین جهت مشاوره و خرید کولر گازی پرتابل و دیگر مدلها میتوانید با کارشناسان ایوولی تماس حاصل نمایید.